1.0 PENDAHULUAN
1.1 Pengenalan
Dalam
bab ini, satu tinjauan umum akan diberikan tentang seorang tokoh dalam bahasa,
sastera, ekonomi, agama, mahupun politik iaitu Zainal Abidin bin Ahmad atau
lebih dikenali dengan nama Za’ba. Huraian akan ditumpukan kepada sumbangan yang
telah diberikan oleh beliau. Dalam lain bahagian, penjelasan ringkas tentang
riwayat hidup beliau akan dibincangkan. Seterusnya, akan disentuh sedikit tentang
kedudukan beliau dalam masyarakat Melayu di samping disenaraikan beberapa karya
yang telah ditulis oleh beliau.
1.2 Ruang lingkup
Penulisan
ilmiah saya merangkumi ruang lingkup yang terhad. Kertas ini mengupas tentang
sumbangan yang telah dilakukan oleh Za’ba semasa hayatnya serta beberapa
rentetan dari hidup beliau.
1.3 Batasan
Batasan
daripada penulisan ilmiah saya ini merangkumi sumbangan dan riwayat hidup
Za’ba. Selain itu, batasan daripada penulisan ilmiah saya turut merangkumi
kedudukan beliau dalam masyarakat Melayu serta senarai karya dan artikel
beliau.
2.0 RIWAYAT HIDUP ZA’BA
Bapa
Za’ba bernama Ahmad, berketurunan Bugis, serta berasal dari Linggi. Ahmad telah
berkahwin dengan Intan binti Awaluddin yang berasal dari Batu Kikir iaitu ibu
Za’ba. Lima tahun selepas perkahwinan, Za’ba dilahirkan. Za’ba telah dilahirkan
pada tahun 16 September 1895 di Kampung Bukit Kerdas, Batu Kikir, Negeri
Sembilan.
Sejak
berumur lima tahun lagi, bapa Za’ba telah menekankan ilmu keagamaan kepada
beliau. Beliau telah diajar membaca Al-Quran oleh bapa beliau sendiri. Selain
diajar membaca Al-Quran, beliau juga dididik untuk belajar berzanji, bersyair
dan juga berpantun. Hal ini kerana, Ahmad menginginkan anaknya menjadi seorang
ulama besar serta dapat melanjutkan pelajaran agama di Mesir mahupun Mekah
suatu hari kelak. Hasil dari didikan Ahmad, Za’ba dapat mengkhatamkan Al-Quran
dalam masa tiga tahun sahaja di samping mahir dalam rukun-rukun solat. Setelah
itu, barulah diajarkan kemahiran berzanji dan lain-lain.
Walau bagaimanapun, hanya setelah
berumur 12 tahun Za’ba mula bersekolah. Hal ini berikutan kerana pada waktu
itu, tiada sekolah dibuka melainkan hanya pondok-pondok serta surau-surau untuk
mempelajari ilmu agama. Namun begitu, beliau hanya mempelajari ilmu agama
bersama beberapa pelajar lain dari bapanya yang juga merupakan seorang pengajar
Al-Quran di surau.
Semasa berusia 12 tahun, sebuah
sekolah Melayu telah dibuka di Batu Kikir. Za’ba merupakan antara pelajar
terawal yang mendaftar untuk bersekolah. Di sekolah, za’ba didapati lebih
pintar dari pelajar-pelajar yang lain. Beliau telah mempunyai kemahiran menulis
jawi, selain pandai dalam pengiraan matematik iaitu tambah, tolak, darab, dan
bahagi hasil dari ajaran bapanya. Oleh sebab itu. Za’ba telah dinaikkan ke
darjah tiga.
Kepandaiannya
juga membolehkan beliau membaca naskhah-naskhah Melayu yang dimiliki oleh bapa
beliau. Pada usia sembilan tahun, beliau telah pun membaca Hikayat Siti Zubaidah, Hikayat
Abdullah, Hikayat Si Miskin, Hikayat Bustamam, Hikayat MuhamadHanafiah dan Sejarah
Melayu.
Pada tahun yang sama, Za’ba telah
ditukarkan sekolah oleh bapanya dari sekolah Melayu di Batu Kikir ke sekolah di
Linggi. Hal ini kerana bapanya mahu memberikan beliau peluang belajar agama
dengan tokoh-tokoh ulama terkenal di Negeri Sembilan. Pada sebelah pagi, beliau belajar di sekolah
Linggi, manakala pada sebelah petang beliau menuntut ilmu agama di Masjid
Linggi.
Pada November 1909, Za’ba telah
menduduki peperiksaan Scholarship
Examination 1909. Dalam peperiksaan tersebut, Za’ba telah lulus dengan
cemerlang dan merupakan murid terbaik daripada 265 murid di seluruh Negeri
Sembilan. Pada waktu itu, pemilihan dibuat bagi melayakkan diri untuk memasuki
sekolah Inggeris seperti Malay College
Kuala Kangsar atau Christian Brothers
Schools di Seremban, atau menjadi seorang guru pelatih. Walau bagaimanapun,
beliau telah memilih untuk menjadi guru pelatih meskipun beliau berminat dan
layak untuk ke sekolah Inggeris. Hal ini disebabkan bapanya tidak menginginkan
beliau ke sekolah Inggeris kerana khuatir kalau-kalau anaknya akan menjadi
kafir. Bapanya, Ahmad, menginginkan anaknya menjadi guru di Linggi, dan meneruskan
pelajaran agamanya sekali gus membolehkan beliau melanjutkan pelajaran ke Mesir
atau Mekah.
Secara senyap-senyap, Za’ba telah
menulis surat rayuan kepada orang Inggeris. Rayuannya diterima. Pada Januari
1910 beliau telah berjaya ke sekolah Inggeris iaitu St.
Paul’s Institution di Seremban. Sekolah Inggeris St. Paul’s Institution di Seremban merupakan satu-satunya sekolah
Inggeris yang ada di Negeri Sembilan pada waktu itu. Beliau telah berjaya
mendapat biasiswa dari kerajaan Negeri Sembilan sebanyak $5.00 sebulan.
Pada
tahun 1911, Za’ba telah pun berjaya melompat naik dari darjah tiga ke darjah
lima. Menurut Adnan (1994:52), bapa saudara Za’ba iaitu Datuk Muda memberi
galakan kepada beliau untuk menulis dan mengarang. Za’ba merupakan pelajar yang
pintar. Beliau sekali lagi telah berjaya melompat naik dari darjah lima ke
darjah tujuh iaitu Preliminary Cambridge.
Pada akhir tahun 1915, beliau telah berjaya menamatkan pelajaran darjah
sembilan iaitu Senior Cambridge.
Za’ba telah ditawarkan dengan dua
pekerjaan, sebagai kerani di sekretariat dan sebagai guru sementara.Za’ba tidak
terlalu tertarik dengan pekerjaan sebagai kerani, sebaliknya beliau lebih
memilih untuk menjadi seorang guru sementara dengan gaji $25 sebulan kerana
ingin melakukan pekerjaan yang memerlukan daya berfikir.
Pada
waktu itu, Za’ba telah menulis artikel
pertamanya yang diterbitkan di Utusan Melayu pada tahun 1916 yang bertajuk Temasya Mandi Safar di Tg. Keling. Tidak
lama kemudian, Za’ba memohon pula jawatan sebagai guru di Johor Baru yang
diiklankan di dalam akhbar The Straits
Times. Permohonannya telah berjaya.
Beliau melaporkan diri kepada Pegawai Pelajaran Johor pada Jun 1916. Beliau
ditugaskan sebagai guru penolong di Bukit
Zaharah Government English College selama sebulan dan kemudiannya dihantar
pula ke Johor Government English College
dengan gaji pokok sebanyak $75.00 dan gaji bersih sebanyak $116.25.
Za’ba meneruskan minat membacanya di
Johor. Beliau kerap bertemu dengan seorang ulama terkenal iaitu Sheikh Tahir
Jalaluddin, pengarang Al-Imam
(1966-1908) bagi meneruskan pelajarannya tentang nahu Arab dan persamaannya
dengan bahasa Inggeris. Walau bagaimanapun, penulisan beliau tidak terhenti
begitu sahaja. Beliau lantang memberikan pendapat dalam Utusan Melayu dan Lembaga
Melayu tentang kemunduran bangsa Melayu berbanding bangsa lain dengan
menggunakan nama pena Patriot.Beliau
turut mempersoalkan kemunduran dalam pendidikan anak-anak Melayu dan beliau
juga berpolemik dengan seorang lain yang menggunakan nama pena Z.
Za’ba telah berkahwin atas dasar
cinta dengan Rafeah pada 10 April 1917 yang kemudiannya bercerai pada Julai
tahun yang sama. Pada tahun 1917 juga,
beliau telah dikahwinkan dengan Fatimah . Namun begitu, pada Mac 1918, beliau
dikurniakan seorang anak bernama Raihanah hasil perkahwinannya yang pertama.
Za’ba menjadi seorang guru besar di
Malay College Kuala Kangsar(MCKK) pada 3 Oktober 1918 dengan gaji $158.00. Di
sana, beliau berpeluang belajar Senior
Normal Education di Taiping pada 1920 hingga 1921 bagi mendapatkan latihan
perguruan. Beliau kemudiannya menerbitkan majalah Pedoman Belia pada 1923 yang kemudiannya ditukar kepada Semaian. Semasa di MCKK, beliau menulis
untuk majalah Pengasuh mengenai
kepentingan ilmu dan kemajuan bangsa Melayu dari 1918 hingga 1922. Pada 1923,
Za’ba bertugas sebagai penterjemah dan pengarang bagi membantu pegawai British
menyediakan buku teks bagi kegunaan sekolah-sekolah Melayu.
Za’ba menulis The Malay Mail mengenai The
Poverty of the Malays pada 1 Disember 1923 dan tentang The Salvation of The Malays pada 22 Disember 1923. Za’ba turut
berusaha menubuhkan The Malay Literary
Society Kuala Lumpur pada 18 Mac 1924.
Mulai 1 April 1924, beliau mula berkhidmat di Sultan Idris Training College(SITC). Setahun kemudian, beliau
bertugas di Pejabat Penterjemah atas arahan R.O Winsteds untuk menerbitkan The Malay School Series. Empat tahun
seterusnya, beliau dikehendaki mengendalikan pula The Malay Home Library Series dan tugasnya semakin besar apabila
dipertanggungjawabkan mengetuai Bahagian Pelajaran Bahasa Melayu di SITC. Di
SITC, pelbagai buku-buku dan artikel-artikel telah ditulis oleh beliau. Pada
1931, beliau sempat berkenalan dengan Haji Abdullah bapa Hamka semasa melawat
Indonesia selama tiga bulan.
Za’ba dipindahkan ke Singapura
kerana dipinjamkan ke Department of
Information sebagai Juruhebah Perang di Radio Malaya Singapura dan beliau
ditugaskan di situ walaupun Jepun telah
pun menguasai Singapura. Menurut Hamdan Hassan (1978:19)Za’ba mendapat tugas
baharu daripada pemerintah Jepun untuk menulis buku-buku bacaan yang digunakan
Malaya dan Sumatera.
Selepas kekalahan Jepun dalam
peperangan, Za’ba bekerja di Kuala Lumpur menjadi penterjemah kamus bahasa
Melayu kembali. Beliau kemudiannya dilantik sebagai penterjemah kanan pada 1946
untuk menulis buku-buku sekolah Melayu pada 1946 dan dilantik sebagai pensyarah
bahasa setahun berikutnya. Pada 1953, beliau dilantik pula menjadi pensyarah
kanan di Universiti Malaya untuk menubuhkan Jabatan Pengajian Melayu. Beliau
mendapatkan sarjana muda di London. Beliau kemudiannya dianugerahkan gelaran Pendeta oleh Kongres Bahasa danPersuratan Melayu III di Seremban. Beliau
menamatkan perkhidmatan pada 1959 dan dianugerahi oleh Universiti Malaya
gelaran Doktor Kehormat Kesusasteraan Melayu. Pada 1973, Universiti Kebangsaan
Malaysia menganugerahkan beliau gelaran Doktor Kehormat.
3.0 KEDUDUKAN ZA’BA DALAM MASYARAKAT
MELAYU
Nama
Za’ba sebagai sudah tidak asing lagi dalam masyarakat. Karya-karya beliau mengenai bahasa Melayu
masih lagi dianggap standard. Beliau merupakan seorang tokoh yang radikal.
Beliau merupakan tokoh yang disegani dalam bidang bahasa Melayu mahupun bahasa
Arab, ditambah pula dengan pengetahuan tentang agama yang luas yang
dimilikinya.
Beliau merupakan seorang yang
bersifat terbuka serta tidak malu mengakui kesilapan sendiri. Ketika beliau
menerima bintang anugerah gelaran Datuk (Tan Sri) suatu ketika dahulu, beliau
dengan lantang bersuara, mengakui bahawa buku-buku yang beliau telah usahakan
masih banyak kekurangan dan kelemahan.
Terdapat beberapa pendapat yang
menyatakan bahawa Za’ba mempunyai persamaan dengan Abdullah Munsyi. Abdullah Munsyi
dalam tulisannya pernah mengkritik tentang kepercayaan, pendidikan dan ekonomi
penduduk peribumi dan membandingkan penduduk peribumi dengan orang Inggeris.
Za’ba juga pernah mengkritik perkara yang sama, cuma kritikannya lebih
konstruktif dan bersifat objektif. Selain itu, seperti Abdullah Munsyi, Za’ba
tidak mempunyai angkatan, malah anak-anaknya juga tidak mahu mengikut jejak
langkahnya. Sebaliknya, mereka lebih selesa memilih bidang lain yang mereka
minati. Walau bagaimanapun, jejak langkahnya diikuti oleh Muhammad Ibrahim
Musyi.
Perkara yang membezakan mereka
berdua adalah Abdullah Munsyi hanya menerangkan penyakit-penyakit sosial dalam
kalangan masyarakat Melayu, sebaliknya Za’ba bukan sahaja menerangkan
penyakit-penyakit tersebut malah memberikan pendapat tentang penawar penyakit
tersebut iaitu pendidikan agama.
Pendeta Za’ba juga terkenal seorang
intelektual Melayu yang dihormati. Sejak beliau masih muda, beliau sangat
prihatin dengan keadaan masyarakat. Beliau acap kali mengadakan polemik dalam
majalah dan akhbar mengenai pendapatnya tentang bahasa, agama, iktisad, dan
juga pendidikan. Beliau pernah menggunakan nam pena seperti Zai Penjelmaan, Patriot dan Za’ba.
4.0 SUMBANGAN DAN KARYA
4.1 SUMBANGAN ZA’BA
Tan
Sri Dr. Zainal bin Abidin telah
diiktiraf dalam masyarakat dan negara sebagai seorang tokoh cendekiawan yang
berwibawa. Beliau merupakan seorang pencetus dan pemikir dalam pelbagai bidang
seperti agama, politik, sastera, bahasa dan lain-lain. Beliau juga merupakan
salah seorang cendekiawan yang mendukung gerakan Islah suatu ketika dahulu. Dalam
bidang politik pula, beliau merupakan seorang penggerak aktif dalam menyatukan
bangsa Melayu serta menolak gagasan Malayan
Union yang telah dicadangkan oleh orang Inggeris.
Walau
bagaimanapun, beliau dilihat lebih menyerlah dalam bidang bahasa. Hal ini tidak
dapat disangkal lagi kerana banyak sumbangan dalam bidang bahasa yang beliau
telah berikan. Minatnya dalam bidang bahasa sudah timbul sejak kecil. Beliau
telah bercita-cita untuk menulis sebuah buku tentang nahu Melayu sejak berumur
dua belas tahun lagi. Semangatnya ditunjukkan bermula pada tahun 1918 semasa
bertugas sebagai guru bahasa Melayu di Malay
College Kuala Kangsar, beliau telah pun mula mengumpulkan perkataan-perkataan
Melayu yang ditulis dalam tulisan Jawi.
Pada
tahun 1924, beliau mengambil satu inisiatif dengan menubuhkan sebuah persatuan
yang bermatlamatuntuk menyeragamkan ejaan Jawi. Beliau telah menjemput beberapa
orang pegawai kerajaan yang berlatar belakangkan pendidikan Inggeris ke Kuala
Lumpur dalam usaha bersama-sama menubuhkan ‘Pan
Malayan Malay Literary Society’ bagi menyatukan sistem ejaan Melayu yang
pada masa itu mempunyai pelbagai sistem ejaan serta memajukan perkembangan
kesusasteraan Melayu moden.
Setelah
hampir 20 tahun berusaha, akhirnya pada tahun 1938 beliau berjaya menyiapkan
sebuah buku Daftar Ejaan Melayu
(Jawi-Rumi) yang diterbitkan 10 tahun kemudian iaitu pada tahun 1949. Namun
begitu, pada tahun 1931, beliau sempat menyiapkan sebuah buku mengenai
undang-undang ejaan jawi dalam buku yang bertajuk Rahsia Ejaan Jawi.
Beliau
bukan sahaja telah melakukan pembaharuan dalam sistem asas bahasa Melayu, malah
beliau juga turut melakukan pembaharuan dalam bidang ejaan dan tatabahasa
Melayu. Sezaman dengan tokoh linguistik Amerika yang terkenal, beliau merupakan
orang yang menandai awal perkembangan ilmu linguistik Melayu. Taraf Za’ba
sebagai perintis bahasa Melayu telah menarik perhatian Dr. syed Muhammad Naquib
Al-Attas untuk mengurniakan kepada beliau ijazah Doktor Kehormat Persuratan
pada 1973.
Keunggulan Za’ba terletak pada
kekuatan dan juga ketajaman pandangannya terhadap sistem bahasa Melayu. Walaupun
beliau tidak terdedah dengan secara formal dengan bidang linguistik, kajian
yang dilakukannya berjaya membuktikan gagasan-gagasan penting dalam bidang ilmu
itu ada di dalam intuisinya. Za’ba juga memperlihatkan ketajaman pemahamannya
tentang konsep fonetik dengan memperkenalkan perbezaan bunyi vokal dan bunyi
konsonan. Mengenai huruf saksi pula, beliau memperkenalkan bunyi-bunyi vokal
seperti vokal sempit dan vokal tinggi serta menggolongkan bunyi vokal a, e, o sebagai bunyi kasar dan e-pepet, e, u sebagai bunyi halus.
Selain itu, beliau juga
memperkenalkan konsep-konsep seperti vokal rangkap dan diftong. Analisis yang
telah dilakukan oleh beliau sangat berpengaruh dalam bidang tatabahasa iaitu
morfologi dan juga sintaksis. Beliau turut berjasa dalam bidang retorik. Karya
beliau yang bertajuk Ilmu Mengarang
Melayu menjadi panduan yang sungguh lengkap dalam kerja karang-mengarang,
sama ada dalam bentuk prosa mahupun puisi. Menurut Prof. Dr. Hashim Awang dalam
kertas kerjanya yang bertajuk “Retorika
Melayu dari Tanggapan Za’ba’, buku Ilmu
Mengarang Melayu yang dikarang oleh Za’ba telah mendahului buku yang
dikeluarkan oleh tokoh retorik Inggeris, Cleanth Brooks dan Robert Penn, iaitu Modern Rhetoric yang diterbitkan enam
tahun lebih lewat dari buku yang dikarang oleh Za’ba.
Prof.
Dr. HarimurtiKridalaksana (1986) merupakan seorang sarjana dari Indonesia yang
telah mengangkat Za’ba sebagai Bapa Tatabahasa Tradisional Melayu Malaysia,
setaraf dengan Sasrasoeganda yang diiktiraf sebagai Bapa Tatabahasa Tradisional
Indonesia. Hal ini berikutan dari pengaruh tatabahasa Za’ba yang begitu besar
dalam sistem pendidikan di Malaysia.
4.1 KARYA YANG TELAH DIHASILKAN
OLEH ZA’BA
Karya
beliau yang pertama ialah sebuah artikel yang bertajuk Temasya Mandi Safar di Tg.Keling yang diterbitkan di Utusan Melayu. Karya ini
dihasilkan sewaktu beliau bertugas sebagai guru pelatih pada tahun 1916. Beliau
kerap menulis dalam akhbar-akhbar tempatan seperti Utusan Melayu dan Lembaga
Melayu dengan menggunakan nama pena Patriot.
Beliau juga bertanggungjawab menulis
untuk majalah Pengasuh semasa di MalayCollege Kuala Kangsar mengenai
kepentingan ilmu pengetahuan untuk kemajuan bangsa Melayu dari tahun 1918
hingga taun 1922.
Setahun kemudian, Za’ba menulis
dalam The Malay Mail pada 1 Disember
1923 tentang The Poverty ofthe Malays
dan juga tentang The Salvation of the
Malays pada 22 Disember 1923. Pada ketika ini, beliau bertugas di Kuala
Lumpur sebagai penterjemah dan pengarang Melayu di pejabat Penolong Pengarah
Pelajaran Negeri-Negeri Melayu Bersekutu dan Negeri-Negeri Selat.
Kemudian, bermula pada 1 April 1924
beliau berkhidmat di Sultan Idris
Training College(SITC). Semasa berkhidmat di SITC, beliau sempat melahirkan
buku yang bertajuk Ilmu Bahasa Melayu I
& II pada tahun 1927, Rahsia
Ejaan Jawi pada tahun 1929 dan Ilmu
Mengarang Melayu pada 1934.Pertemuannya dengan Haji Abdullah bapa Hamka dan
Hassan Bandung semasa melawat Indonesia pada tahun 1931 telah memberikan beliau
idea untuk menulis rencana-rencana di dalam majalah Al-Ikhwan, Semangat Islam
dan Saudara.
Beliau menyumbang dalam bidang
tulisan Jawi apabila mengeluarkan buku bertajuk Panduan Ejaan Jawi pada tahun 1931 dan Daftar Ejaan Melayu (Jawi-Rumi) pada tahun 1938.
Selain itu, beliau telah memodenkan
bahasa Melayu dengan menulis Pelita
BahasaMelayu pada tahun 1966 dan Ilmu
Mengarang Melayu pada tahun 1968. Menurut Nik Safiah (1996:30), Za’ba mahu
membentuk gaya bahasa Melayu yang benar-benar tulen.
Za’ba banyak terpengaruh dengan
gerakan Kaum Muda. Hal ini menyebabkan beliau banyak menulis mengenai agama
Islam bukan sahaja di dalam akhbar-akhbar Melayu, malah beliau juga pernah
menulis di dalam majalah The Muslim
di Singapura dan juga Islamic Review
di London.
5.0 KESIMPULAN
Secara
tuntas, Tan Sri Zainal Abidin bin Ahmad merupakan seorang tokoh dalam pelbagai
bidang yang unggul. Perjalanan hidup beliau dapat dilihat dengan jelas dalam
hurian mengenai riwayat hidup beliau. Penerangan tentang jasa beliau
diperjelaskan lagi melalui sumbangan yang telah diberikan oleh beliau dalam
pelbagai bidang seperti bidang politik, bahasa, kesusasteraan dan sebagainya.
Selain itu, hasil karya yang ditulis oleh beliau turut diberikan penekanan.
BIBILIOGRAFI
Abdullah
Hussain, Khalid M. Hussain. 2000. Pendeta
Za’ba dalam Kenangan. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka
Wan
Abdul Kadir, (ed.) 1976. Za’ba: Pejuang
Bangsa. Kuala Lumpur. Penerbit Universiti Malaya
Abdul
Hamid Mahmood et, al. 2004. Memartabatkan
Warisan Pendeta Za’ba. Tanjong Malim. Penerbit Universiti Pendidikan Sultan
Idris
Adnan
Hj. Awang. 1998. Za’ba dan Melayu.
Kuala Lumpur. Berita Publishing
AsmahHj.
Omar. 2000. Perangai Bergantung pada Diri
Sendiri. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka
Assalamualaikum.. boleh saya tahu nama bloger...?
ReplyDeleteSaya nak ambil penulisan encik untuk dijadikan sorotan kajian bagi kerja kursus saya. Jadi saya harap encik dapat memberitahu nama penuh encik supaya saya dapat lampirkan dalam kerja kursus saya ini... terima kasih
This comment has been removed by the author.
DeleteAssalamualaikum dan selamat sejahtera. Boleh tak nk tahu nama blogger ni.. Sbb saya perlukannya utk buat assignment Sejarah STPM.. Saya harap tuan atau puan dapat membantu saya untuk saya lampirkan penulisan drpd blog ini ke dalam kerja kursus saya
Deletebosan
ReplyDeleteSalam, saya sedang lakarkan sebuah buku. Saya ingin gunakan gambar pendeta Zaba dilaman ini dalam buku. Saya mohon kebenaran bagi menggunakan gambar Zaba ini. Pada siapa yang harus saya ajukan untuk mendapat kebenaran untuk menggunakannya agar tiada masaalah copyright. Email saya mohdsamadafandie@gmail.com
ReplyDeleteAssalam cik, boleh saya tahu nama cik untuk saya laksanakan penulisan kerja khusus saya? Penulisan cik sangatlah bagus. Saya baru jumpa penulisan cik untuk submit kerja khusus esok hari. Saya akan kreditkan nama cik dalam penulisan saya. Terima kasih🙏
ReplyDeleteassalam kepada cikgu girang... saya harith nabil pelajar tahun akhir UPSI.. saya berhajat mahu menggunakan gambar zaba diatas itu serta maklumatnya.. boleh izinkan saya menggunakannya?
ReplyDelete